Designing Influence

UX Certification Badge from Nielsen Norman GroupAls managing UX consultant en service designer wil ik graag meer theoretische kennis opbouwen om mijn advies en designwerk te ondersteunen.

Vandaag was ik daarvoor op de Nielssen Norman Group UX conferentie bij de cursus  “Designing Influence” van Nancy Dickenson. Zij heeft veel ervaring om binnen bedrijven de juiste tactieken in te zetten om invloed uit te oefenen op alle stakeholders van de gebruikerservaring (UX).

Invloed of Beïnvloeding

Hoe getalenteerd je ook als UX designer,  effectief wordt je pas als je de juiste mensen met je mee weet te krijgen. Want naast vakmanschap en kennis is invloed de derde grote pijler van een UX leider.

Je kan in je werk, maar uiteraard ook in privesituaties beïnvloeding toepassen op een authentieke en manier om eerst op 1 level met iemand te komen, daarna te connecten en daarna iemand bij jouw plan te betrekken. Maar let op: alleen als het authentiek is, is het een blijvertje. Als je het inzet voor eigenbelang, dan is er een moment dat je geloofwaardigheid die zo langzaam te voet stapje voor stapje is gebouwd  te een paard is vertrokken. Je kan hier bijvoorbeeld de beïnvloedingstheorieën van Cialdini voor inzetten:

Maar let er op dat communicatievaardigheden hierin ook belangrijk zijn. Naast de bekende retorieklessen zoals die over `Pathos, Ethos en Logos‘ is het ook belangrijk om de communicatiestijl van de ander én de valkuilen van je eigen communicatiestijl te kennen.

Verder kan je ook aandacht besteden aan de context waarin je je medestanders probeert te vinden.  Zowel als ze open staan voor je idee, of als ze er kritisch tegen staan kan je de lessen van “Exercising Influence” By B. Kim Barnes gebruiken:

Als je hier weerstand in ervaart is dat een goed teken, want vaak is een idee dan nog voor aanscherping vatbaar.

Om je idee over de brug te krijgen bij mensen die je kunnen helpen bij het realiseren, kan je ook een pitch methode gebruiken.

Maar let op:
• Verwijder alle jargon
• Wees specifiek
• Zorg voor een dijk van een  opening
• Wees niet bang om “referenties” te vermelden
• Verwacht weerstand, maar wees vooral voorbereidt op YES! (en welke vervolgstappen je dan kan voorstellen)

Naast de overtuigingskracht die UX design zelf moet bevatten, moet een goede UX leider dus ook ZELF beschikken over een goede portie. Met deze tips kom je een heel eind.

 

Geplaatst in Weblog Getagd met , ,
0 reacties op “Designing Influence
1 Pings/Trackbacks voor "Designing Influence"
  1. […] is belangrijk om de stakeholders point-of-view te begrijpen en daarmee te levelen. Goede PR en overtuigins- en beïnvloedingstechnieken zijn dan […]