Pluspunten

+ Ondernemend

In de meer dan 15jaar dat ik werk, heb ik binnen organisaties (#intrapeneur) vele nieuwe initiatieven opgestart. Ik zie vaak dat design leidt tot businesstransformatie en dus ook tot nadenken over de hele onderneming. Naast de dienstbetrekkingen en sinds 2019 als ZZP-er via the-future-group.com lever ik ook al meer dan 10 jaar als ZZP-er advies en design aan kleinere NGO’s en bedrijven. Deze combinatie houdt me fris en up-to-date.

+ Ik heb al 15+ jaar ervaring op digitale transformatie vanuit een design point of view.

Als design lead van Politie bijvoorbeeld heb ik op management niveau geadviseerd over toepassing van innovatie, vorming van draagvlak en delen van kennis voor 1 plan  van aanpak voor de “Police-officer-experience” politiebreed en het bijbehorende migratiescenario richting te geven.

+ Ruime ervaring als design thinking en design adviseur.

Altijd vanuit onderzoek naar klant, umfeld en bedrijfsproblematiek op zoek naar dat punt op de klantreis waar ideevorming kan bijdragen aan business doelstellingen.

Als design lead van Idean -de desin-agency van Capgemini Invent- bijvoorbeeld heb ik de afgelopen 4 jaar voor vele internationale en Nederlandse opdrachten zoals Ahold, Ikea, Mediq, Rechtspraak, Centraal Beheer, Defensie , LithiumWerks en Akelius research-based advies gegeven over digitale transformaties en customer- (of juist employee-) journeys en implementaties begeleidt.

+ Overheidservaring

Zowel in het semi-publieke domein Zorgverzekeringen (sinds 2008-2012) , waar ik ook op nationaal ZN niveau betrokken was met afstemming van met name Zorgkantoor-informatie, heb ik ook veel ervaring in de primaire overheid en rechtspraak, in trajecten waar een businesstransformatie vaak een digitale poot heeft. Zo heeft hij voor Rechtspraak (2017) de communicatie outside-in gemaakt door de burger en zijn of haar situatie centraal te stellen in de online communicatie en heb ik in het complexe politie-domein (2018) de interne processen helpen ombuigen naar een mobile-first aanpak en user experience waarmee agenten tijd en frustratie besparen en hun werk beter ondersteund wordt met technologie.

+ B2E ervaring

Na de grote berg designwerk die de digitale transitie op deB2C markt heeft opgeleverd volgt nu de B2B markt. In de kinderschoenen staat nog de ijsberg van de Business2Employee (B2E) software. Om binnen bedrijven de medewerkerservaring als basis te nemen is hierbij nieuw. Ik heb bij projecten voor Politie, Rijkswaterstaat, Ikea en ThyssenKrupp hier al veel ervaring mee.

+ Business Process Management (BPM) ervaring

Samen met business analisten heb ik bij Zilveren Kruis sinds 2008 -maar ook later bij opdrachten voor Stedin, Centraal Beheer en Politie- in wisselende verantwoordelijkheden en altijd nauw verweven met IT en business-vertegenwoordigers, gekeken naar welke requirements nou echt belangrijk zijn. Kernwoorden hierbij zijn de feasability, viability en niet te vergeten de desirability. Zijn bèta achtergrond en opgebouwde kennis van ICT-landschappen in complexe organisaties helpen hierbij.

+ Digitalisering

Al tijdens opleiding en eerste werkzaamheden ben ik bezig met de digitale kant en is de focus gaan liggen op interaction design. In 2007 heb ik een kleine NGO (Dance4Life ) geholpen met een digitaal platform voor educatie voor jongeren in 19 landen. Als product-owner bij Zilveren-kruis  (2008-2012) met co-creatie van o.a. klantspecialisten en businessspecialisten, op zoek naar de ideale online customer journey en optimalisering van kwaliteit van zorg, kwaliteit van data en klanttevredenheid. In alle projecten die volgden bij Capgemini’s design Agency Idean komt elke keer weer de digitalisering kijken.

+ HBO / WO niveau:

Zowel universitair denkniveau als een hands -on design opleiding en een degree in Desgin legden de basis voor een continue leren en ontwikkelen in online concept, strategie en business transformatie.

+ Sociale en visuele vaardigheden

Als designer en kennis lead en docent op de Capgemini Academy ben ik gewend om beeldend te werken, voor publiek te staan en stakeholders mee te nemen in een verhaal. Regelmatig spreek ik op events of voor groepen zoals voor masterclasses, op universiteiten of bij de klant.

+ De backup van een netwerk

Ik heb een breed nationaal en internationaal netwerk opgebouwd in business, design en onderwijs. Kennisdelen zit in mijn genen.