UX strategie

UX Certification Badge from Nielsen Norman GroupAls managing UX consultant en service designer wil ik graag meer theoretische kennis opbouwen om mijn advies en designwerk te ondersteunen.

Vandaag was ik daarvoor op de Nielssen Norman Group UX conferentie bij de cursus  “Becoming a UX Strategist” van Nancy Dickenson. Zij heeft veel ervaring om bedrijven te helpen met een strategie voor een betere gebruikerservaring (UX).

UX-Strategie?

Als UX-er binnen een organisatie, of je nou er voor ingehuurd bent, of eigenlijk under-cover UX werk doet terwijl er Webanalist, Productmanager, Businessanalist of UI designer op je salarisstrook staat, succes begint met een goede aanpak. Een strategie.

Een strategie is een proces van vinden van de belangrijkste uitdagingen; het bedenken van de manier om deze uitdagingen te tackelen en het coordineren van het zo goed mogelijk benutten van de uitdagingen
Een effectieve strategie bundelt initiatieven die organisaties helpen om samen te werken aan het bereiken van de belangrijkste doelen. Een strategie stroomlijnt organisatorische keuzes, activiteiten, en maximaliseert de resultaten.

Een online strategie probeert de digitalisering en shift naar online te optimaliseren, Een UX strategie probeert de gebruikerbeleving als leidraad te nemen. Een goede UX-strategie is de optelsom van een Business-strategie en de UX design

UX-Strategie gaat over het grote geheel en vergt planning. Het focust op de uitzonderlijkheid van de gebruikersbeleving

Aanpak

Hoe wendbaarheid van een bedrijf of dienst enerzijds en de (on)voorspelbaarheid anderzijds bepalen welke aanpak het beste werkt. Voor grote bedrijven die weinig wendbaar en kneedbaar zijn en goed voorspelbaar, vergen een meer lineair plan, terwijl onvoorspelbaardere of wendbaardere bedrijven een meer adaptieve of visionaire aanpak kunnen gebruiken.

Als voorbeeld van een adaptieve aanpak kan je na het bestuderen van de context (bijv middels SWOT analyse, inventariseren van gevolgen van trends, bepalen van je unieke positie in de markt, en andere methodes, zoals bijv beschreven in de 5 p’s van Minzberg) kleinere UX experimenten gaan plannen die deze doelen gaan challengen. Dit geeft de mogelijkheid om successen op te schalen.

Tijdperk van de gebruiker
Tijdperk van de gebruiker

Je creëert met een goede UX strategie altijd lange-termijn duurzame waarde met obsessie voor de eindgebruiker. En die is nodig omdat in het tijdperk van de gebruiker (Zie Forrester *) omdat alleen bedrijven die hierop onderscheiden op de lange duur houdbaar blijken. Niet alleen bedrijven , maar ook organisaties zonder winstoogmerk kunnen waarde borgen, zoals bestaansrecht, foutloosheid, kostenbesparing, positievere ervaring en blijere klanten of medewerkers bijvoorbeeld.

Middels bijvoorbeeld een Strategie blueprint van Jim Kalbach kan je concreet aan de slag om via uitdagingen en aspiraties uiteindelijk op activiteiten en meetbaarheid van succes komen.

Enkele nuttige links:

The terminology and the skills
*UXpin – The Guide to UX Leadership, by Dave Malouf
https://www.uxpin.com/studio/ebooks/ux-design-management-and-leadership/
EBOOK on UX management  – guide tot UX leadership by Dave Malouf
ebook Your Strategy Needs A Strategy, How to Choose and Execute the Right Approach

Mintzberg’s 5 Ps of Strategy – Developing a Better Strategy – 1987
https://www.mindtools.com/pages/article/mintzberg-5ps.htm

*Forrester Research: Competitive Strategy In the Age of the Customer, By David M. Cooperstein, Oct 2013
https://boxonline.s3.amazonaws.com/SM/Forrester_Age_of_Customer_Report.pdf

0 Comments on “UX strategie