Workshop Storyboard maken

Workshop Storyboard maken

Bij het oplossen van een probleem kan je middels Design Thinking soms op meerdere ideëen komen. Nadat je hebt bekeken welke ideëen impact maken én haalbaar lijken, ga je het concept scherper maken. Dit kan met een storyboard.

Een storyboard voor het uitwerken van een digitaal idee is vaak een stripverhaal van meestal 6 tot 10 plaatjes.

Laat middels plaatjes zien hoe jouw oplossing door mensen in hun dagelijks leven wordt gebruikt.

Met deze activiteit kunt je visueel demonstreren hoe het probleem van jouw gebruiker wordt opgelost. Het vertaalt hoe jouw oplossing in hun leven past, in hun behoeften voorziet en hun dagelijkse routines beïnvloedt.

Je hebt nodig: markers, potloden, stifjes, blanco papier, sticky notes

Doel

Concentreer je op een segment (of een deel van jouw oplossing) en werk dit uit. Focus op de interacties van mensen en niet op het ‘ding’. Wat gebeurt er? Wat voelt/ziet jouw gebruiker? Hoe beïnvloedt het hun dagelijks leven?

Bedenk welke stappen hiervoor nodig zijn. De gekozen oplossing (technologisch of niet) speelt de bijrol. Het gaat om de interacties van de gebruiker.

Hoe?

  • Waar de gebuiker / mens centraal staat,
  • Die van probleem naar oplossing loopt, in stapjes.
  • Begin met het probleem en teken daar de gebruiker in
  • Teken dan het laatste plaatje, waar de gebruiker de oplossing heeft. De ‘hoera’.
  • Werk in je eerste versie losbladig, met stickynotes of losse velletjes, dan kan je schuiven.

Tips

  • Wat zijn de kern (key) touchpoints (aanraakpunt van waar jouw oplossing in interactie is met de mens) van jouw idee?
  • Wat gebeurt er bij elk touchpoint?
  • Hoe zijn de touchpoints gekoppeld?
  • Het gaat niet om je tekenkwaliteit, maar om het maken van een ‘story’: wat is je verhaal?

Volgende stap: Paper prototype

Storyboarden is al een vorm van prototyping. Wil je het idee uitwerken in een app of website? Dan kan je bijvoorbeeld gaan paper prototypen!

Alles kan een prototype zijn. 
Het doel van een prototype is om een tastbaar model te hebben van de oplossingen voor de problemen die al zijn gedefinieerd en besproken door de ontwerpers tijdens de concept/idee-fase.  
Het prototype beproeft het concept. Tijdens het maken kom je al achter de eerste tekortkomingen en met je stakeholders bekijk je of je idee klopt. 

Dus het gaat er vooral om WAT je met je prototype doet en hoe het stand komt. 
Als je storyboard  ‘alleen maar’ een stripverhaal is over hoe geweldig je idee is, is het geen prototype.

Simpelweg een storyboard over de schutting gooien is geen prototype.

Een storyboard kan een krachtig prototype-stap zijn omdat het in de totstandkoming ervan de mens / gebruiker centraal zet. Laat dat zien.  Vaak kom je erachter bij het maken dat je nog een stukje van je verhaal mist, of dat er voor of na de interactie van de gebruiker met jouw oplossing nog wel cruciale dingen spelen.  Laat dat zien. “tijdens het maken van het prototype kwam ik er achter dat…. “

Het is natuurlijk mooi als NA deze stap een deel van je oplossing ook nog verder ‘handen en voeten’ krijgt.

  • Als het een app is, Hoe ziet het scherm van die app er dan uit? 
  • Als het een nieuwe werkwijze wordt, kan je dan de informatieposter over die nieuwe werkwijze voorstellen?
  • Als het een nieuwe indeling van een ruimte is, kan je dat op een plattegrond tekenen? 

Contact

Vind je dit leuk om met je team te doen? Zoek je een facilitator of strategist die meedenkt en enthousiasmeert? Neem contact met mij op.