Interprofessionele innovatie:
Samenwerken over grenzen heen.
Interprofessionele samenwerking helpt om complexe uitdagingen binnen zorg, onderwijs en overheid effectief aan te pakken. Vanuit mijn onderzoek blijkt dat traditionele paradigma’s en protocollaire processen daarbij regelmatig barrières vormen. Door het stimuleren van een ‘ja-en’-houding, ondersteund door het 5-hoeksmodel, kunnen teams overstappen van een probleemgerichte naar een mogelijkheidgerichte aanpak.
Introductie
Uit mijn onderzoek blijkt dat interprofessionele samenwerking essentieel is om complexe uitdagingen aan te pakken binnen zorg, onderwijs, overheid en organisaties. Traditionele paradigma’s en protocollair denken kunnen samenwerking soms belemmeren.
Uitdagingen bij interprofessioneel werken
Veel voorkomende barrières zijn starre paradigma’s en protocollaire processen. Volgens mijn bevindingen kan het aanleren van een ‘ja-en’-mentaliteit deze barrières helpen doorbreken. Moedig creatief (om) denken en doen aan!
Design thinking als verbindende taal
Design thinking helpt verschillende disciplines en stakeholders bij elkaar te brengen en gezamenlijke oplossingen te ontwikkelen.
Werkende principes met het 5-hoeksmodel:
Interprofessioneel samenwerken in onderwijscontext gedijt beter als je als docent niet de “allesweter”, maar de coach bent. Ook werkt het beter als je als design team gelijktijdig kan samenwerken. Niet asynchroon, maar tegelijkertijd. Betrek je doelgroep en stakeholders ook niet 1 voor 1, maar zet ze tegelijkertijd samen. Zorg dat er borging is dat je genoeg tijd en mandaat hebt om dit te blijven doen.
Interprofessioneel samenwerken gaat beter als…
- ..je dit samen met een stabiele werkveldpartner / opdrachtgever doet die niet schrikt als innovatie niet in 1 keer een goed antwoord oplevert. Leren kan ook door te falen. Maar wel echt iets op tafel legt wat er toe doet.
- ..je werk met een complex vraagstuk, waar oorzaak en aanpak nog (deels) onbekend zijn. Is het nog niet complex genoeg? Kijk naar het systeem en naar bijvoorbeeld relaties met de 17 Sustainable Development Goals.
- ..je creatief denken stimuleert: Divergeren en convergeren afwisselt. Dit kan goed binnen het framework van Design Thinking.
- ..je creatief doen stimuleert. Al makend onderzoeken en realiseren. Verbeelden en proberen. In onderwijssituaties helpt het ook als je niet getoetst wordt op een conventionele manier (een multiple choice, of een dik verslag) maar een creatievere vorm zoals een film of een escaperoom waarin je laat zien dat je de materie begrijpt.
- .. je stimuleert om te reflecteren op de samenwerking, je positie ten opzichte van je eigen vakgebied én ten opzichte van de ander. Zo bouw je aan je professionele identiteit. Waar ben jij van?

Gebruik het 5-hoeksmodel om een ‘ja-maar’-houding te transformeren naar een ‘ja-en’-mentaliteit:
- Probleemgericht ➡️ Mogelijkheidgericht
- Individueel belang ➡️ Gezamenlijk belang
- Angst voor fouten ➡️ Psychologische veiligheid
- Vast paradigma ➡️ Flexibele paradigma’s
- Passief leiderschap ➡️ Actief leiderschap
Met dit vijfhoeksmodel heb ik al meermalen bestaande samenwerkingen tegen het licht kunnen houden en kunnen verbeteren.
Conclusie
Bewust omgaan met deze principes vergroot de kans op succesvolle samenwerking en innovatie.
Propositie:
Wil je eens 🌲sparren over innovatie en (team)prestatie? Neem gerust contact met me op. Naast actief in (HBO)-onderwijs ben ik ook adviseur innovatie en design(thinking) voor (digitale) teams.
Geef een reactie