(Docent)professionalisatie
Train-the-trainer trajecten over ontwerpgericht onderzoek, design thinking en interprofessioneel samenwerken.
Voor o.a. Social Work, HBO-ICT en Verpleegkunde en vele andere opleidingen.
(Docent)professionalisatie Train-the-trainer trajecten over ontwerpgericht onderzoek, design thinking en interprofessioneel samenwerken. Voor o.a. Social Work, HBO-ICT en Verpleegkunde en vele andere opleidingen.
Wil je als team binnen jouw opleiding of organsiatie sterker worden in het begeleiden van ontwerpgericht onderzoek, design thinking en interprofessioneel samenwerken? Ik ondersteun je graag met effectieve en praktische train-the-trainer trajecten die aansluiten bij de specifieke behoeften van organisaties als start-ups, creatieve bureau’s en grote verzekeraars en van opleidingen zoals Social Work, HBO-ICT en Verpleegkunde.
Vanuit mijn ervaring als UX facilitator bij organisaties als Capgemini, Politie en Achmea, en docent Innovatie en Design aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), en mijn masteronderzoek naar werkende principes van interprofessioneel handelen en ontwerpgericht onderzoek binnen diverse contexten, ontwikkel ik maatwerk professionaliseringsprogramma’s. Ik help docenten en trainers om studenten beter te begeleiden bij het aanpakken van complexe vraagstukken en het stimuleren van creatief en kritisch denken.
Mijn aanpak kenmerkt zich door een praktische combinatie van ervaringsgericht leren en theoretische verdieping. Hierbij wissel ik bewust af tussen een disruptieve aanpak (‘duik in het diepe’) en een geleidelijke benadering (‘zacht inmasseren’), omdat deze combinatie in mijn onderzoek bewezen effectief blijkt om verschillende leerstijlen en behoeften aan te spreken. Dit zorgt ervoor dat docenten niet alleen theoretische kennis opdoen, maar deze ook direct ervaren en toepassen in hun onderwijspraktijk.
Eerdere succesvolle trajecten omvatten docent-professionalisatieprogramma’s voor Social Work, waarin ik docenten ondersteunde om ontwerpgericht onderzoek en interprofessioneel samenwerken effectief te begeleiden. Hierbij gebruik ik ook het 5-hoeksmodel om docenten te helpen van een ‘ja-maar’-houding naar een constructieve ‘ja-en’-mentaliteit te bewegen, waarmee ze studenten beter stimuleren om te innoveren en diepgaand samen te werken.
Daarnaast heb ik ruime ervaring met het creëren van duurzaam lerende communities binnen opleidingen, zoals het begeleiden van innovatiewerkplaatsen en het opzetten van train-the-trainer trajecten waarin docenten zelf ook ervaren hoe ontwerpgericht onderzoek bijdraagt aan betekenisvolle en impactvolle innovaties.
Ben je geïnteresseerd in een professionaliseringstraject dat jouw team helpt om (young) professionals effectiever te begeleiden bij innovatie, creatief denken en interprofessionele samenwerking? Neem gerust contact met me op. Ik denk graag met je mee over een passend traject voor jouw organisatie.