Searchengine optimalisation: on the edge?

Enkele positieve punten

  • veelvuldig gebruik van relevante trefwoorden in de tekst die overeenkomen met de trefwoorden en title in de <head>
  • duidelijke toeristische info waar iedereen op zoek naar is. even lekker in de sfeer komen voordat je een riesje boekt.

Maar wat mij betreft is dit wel op t randje:

  • boven in de source een enorme waslijst links opnemen van andere
    vakanties die in de opmaak pas helemaal onderin getoond worden, on
    rollover bij het woordje “links”
  • http://www.transavia.com/vakantie/spanje.html is bijna niet te
    vinden via de transavia.com website… zelfs niet via
    http://www.transavia.com/nl/sitemap – als je kijkt wie naar deze site linkt is het maar 1 website-tje die er naar linkt, Hoe komen ze aan een PR van 4? puur doordat de voorpagina een PR van 7 heeft.
    je komt er door onderin op http://www.transavia.com/ op “links >
    vakantie” te klikken, en daar (http://www.transavia.com/vakantie.html)
    op links > “vakantie in spanje” omdat deze linklijst elke keer boven
    in de sourcecode zit, volgt google ze wel gedwee…
  • wel heel erg vaak “vakantie”en “spanje” in de content.

En dit is erg fout:

http://www.transavia.com/goedkope-vliegreizen.html en
http://www.transavia.com/goedkope-vliegreizen.html. dit soort pagina’s
zijn echt niet voor mensen gemaakt, maar voor de trefwoorden, en vallen
wat mij betreft in  de categorie dupliceren van webpagina’s

En dit is weer erg goed:
http://www.transavia.com/nl/vragen: heldere vragen in zijn geheel als link. dit zijn vragen die veel mensen intikken in google

 conclusie: het werkt wel die SEO, maar voor hoelang???

Naar aanleiding van een discussie op een mailinglijst kreeg ik de tip eens goed te kijken naar de SEO (zoekmachine optimalisatie) van transavia.com. tranavia scoort enorm hoog in de zoekmachines, bijvoorbeeld met de zoektermen “vakantie spanje“. je komt dan op nummer 3 de site http://www.transavia.com/vakantie/spanje.html tegen, die een PageRank van 4 heeft…