The UX VP/Director

UX Certification Badge from Nielsen Norman GroupAls managing UX consultant en service designer wil ik graag meer theoretische kennis opbouwen om mijn advies en designwerk te ondersteunen.

Vandaag was ik daarvoor op de Nielssen Norman Group UX conferentie bij de cursus  “The UX VP/Director” van Nancy Dickenson. Zij heeft veel ervaring om bedrijven te leiden naar betere gebruikerservaring (UX) .

Doel: 

Het leren van praktische kennis en vertrouwen hoe je succesvol UX naar een strategischer niveau kan leiden.

Kern:

Echt UX leiderschap is een combinatie van vakmanschap, kennis en invloed. het vergt softs skils en is iets anders als UX management (wat soms in dezelfde rol ook nodig is)

Inhoud

  • De definities van UX kwamen voorbij: grappig genoeg is er geen consistentie, en zal elke term (UX, CX, UI, IxD. Service Design etc) voorlopig altijd duiding nodig hebben.
  • UX raakt in iedergeval alle “touchpoints” met de gebruiker (klant, inwoner, werknemer of welke rol dan ook) , waar UI vooral het designen van de visuele touchpoint (vaak een beeldscherm) behelst, uiteraard met de gebruiker centraal.
  • Verschil tussen UX leadership en UX management , bijvoorbeeld in het aangaan van risico’s (leider) of het minimaliseren van risico’s (manager)
  • De eigenschappen van een goed UX leiderschap
  • Welke “Business opportunities” deze tijd bied (vooral doordat goederen en diensten een “commodity” worden, en je alleen met een uitzonderlijke ervaring nog onderscheidend kan zijn)
  • Dat je dit kan doen middels de Design Thinking methode. Waarin in een vroegtijdig stadium (rapid) prototypen een van de stappen is )
  • Kijk scherp naar je bedrijfscultuur, bedrijfsstrategie , producten, services en vervolgens naar een echt klantbeeld, empathie voor de gebruiker en ontwerp kort-cyclische verbeterslagen die politiek in de organisatie kunnen landen.

Al met al was deze kennis een mooie opfrisser en bevestiging van positieve ervaringen die ik al had als veranderaar en agent-of-change, en theoretische en praktische onderbouwing voor die gevallen waar het soms minder goed lukte om als advocaat de maximale verbeteringen voor de (eind-)gebruiker te (bege)leiden.

Enkele interessante links over deze thema’s:

As their UX approach matures, organizations typically progress through the same sequence of stages, from initial hostility to widespread reliance on user research.

An organization that reaches the ‘managed UX’ stage still has far to go to reach UX nirvana. Attaining these higher maturity levels requires many years of effort.

Change can scare a lot of people, but in today’s workplace – managing change is what keeps people relevant. Being held accountable for managing change and making things better in your work is the new normal. Knowing how to innovate and manage change will soon become a requirement in one’s job descri…

Great leaders choose their leadership style like a golfer chooses his or her club, with a calculated analysis of the matter at hand, the end goal, and the best tool…
FASTCOMPANY.COM

Humans tend to return good deeds: use this social psychology law in user interface design to gain users’ trust and motivate engagement with your site or app.
NNGROUP.COM

Companies claim to offer customer solutions, but most aren’t set up to deliver them without specific changes in organizational structure, incentives, and relationships.
HBR.ORG

How do we consistently create UX strategy? Tough question. Part of the problem is in the fuzziness of the term “strategy” itself. Many people blur it with detailed planning. Others consider strateg…EXPERIENCINGINFORMATION.COM

Stakeholder analysis is a key project management skill for classifying people who have influence over your projects. With free Interactive Screen App.
MINDTOOLS.COM

Office Politics is a fact of life. Learn to use its power positively while diffusing the efforts of those who abuse it.
MINDTOOLS.COM

En tot slot de leukste:

als je zo graag een verandering wil?
-> Zorg in ieder geval dat je 1 of twee medestanders hebt:
Met de hulp van verbazende opnamen legt Derek Sivers uit hoe bewegingen echt beginnen. (Hint: er zijn er twee nodig.)
TED.COM