Zonder hoofd

Websites hebben Persuasion, Emotion en Trust nodig. Beeld is een perfecte manier om emotionele aansluiting bij de gebruikers te zoeken. Een beeld zegt meer dan…

Het zoeken naar een passend beeld bij de boodschap, bij het verhaal. Da’s dus een apart beroep geworden:  “beeldredacteur”.

Maar beeldredacties hebben grote maatschappelijke verantwoordelijkheid: ze kunnen meehelpen stigma’s te voorkomen. Ik werd aan het denken gebracht n.a.v. de column van  Asha ten Broeke  in Trouw. Bottomline: Je helpt mee aan de stigmatisering van Obese medemensen door ze in compromitterende situaties of zonder hoofd te portretteren. (zoals in de media nogal eens gebeurt). Dit hebben onderzoekers van Yale ontdekt. Ze hebben – praktisch als ze zijn – gelijk actie genomen: een gratis vette beeldbank:

http://www.yaleruddcenter.org/press/image_gallery.aspx

Zonder compromitterende situaties, mét hoofd
Helaas is het beeld nog niet echt professioneel.  Goed zoeken in beeldbanken zoals Thinkstock levert al snel beter beeld op…