Ik wens je een fijne downtime

Hosting is een vak. Eigenlijk moet je dat als bedrijf er niet zelf bij willen doen. Je moet aan zoveel denken… Dubbele stroomtoevoer, dubbele uplink naar de internetbackbone, zo mogelijk in cloud-configuratie op twee fysieke locaties.. etc etc.
Maar ja, Bij Agis is dat nou eenmaal niet zo. Heeft te maken met privacy, medische declaratiegegevens etc etc. Dat moet allemaal aan stricte eisen voldoen.

Helaas staan onze publieke websites ook in dit rigide regime. Dit weekeinde mogen we de nadelen daarvan proeven… Zaterdag 24 maart gaan de sites een hele dag plat. Reden: de stroomvoorziening moet met spoed vervangen worden.

Niet fijn, maar wel een uitdaging! Wat presenteren we de bezoekers van de sites van Agis , (publiek en de mijn-omgevingen) intussentijd?

Noodpagina

  • We zetten de TimeToLive in de nameservers van de domeinen een dag van te voren naar een lage waarde
  • Voor de werkzaamheden beginnen passen we de A-records aan voor de hosting, en wijzen dit naar onze tijdelijke noodsite
  • Op deze noodsites geven we thuis op de meest gezochte items: declareren en vergoedingen
  • Helaas kunnen we niet de hele website overzetten. Dit bevat te complexe logica en teveel koppelingen met de back-office die niet bereikbaar is
  • Webcare is paraat, en geeft updates over de werkzaamheden

Door er duidelijk over te communiceren hopen we de dat de downtime overbrugbaar te maken voor onze consumenten.

 update 26 maart

De reacties en likes op facebook gaven aan dat  consumenten begrip hadden voor de downtime.

  • In het totaal 5449 unieke bezoekers zijn op de noodpaginas geweest,
  •  met een piek rond 9:00 uur ‘s morgens.
  • ongeveer 1000 maal is er een vergoedingenoverzicht gedownload
  • 11 likes voor De foto met de Liander busjes op de voorgrond en de woorden “De werkzaamheden aan onze stroomvoorziening verlopen voorspoedig! Nu lunchen en zo weer snel aan de slag.”
Conclusie: geen gemeten negatief sentiment rondom de downtime. Zou het komen omdat we er zo transparant mee omgegaan zijn?